Cliënt centraal

Ontwikkelingen en opbrengsten 'Dit vind ik ervan!'

Ontwikkelingen en opbrengsten

In de eerste bouwsteen beschreven we hoe wij vormgeven aan persoonsgerichte zorg. In deze bouwsteen staan we stil bij de ervaringen van cliënten en verwanten. Hoe ervaren zij onze zorg en begeleiding? Een belangrijk instrument om daar meer over te weten te komen is ‘Dit vind ik ervan!’ (DVIE). Hieronder beschrijven we de verder implementatie daarvan en de opbrengsten van het instrument in 2024.

In 2024 zijn 457 gesprekslijsten van ‘Ik vertel’ ingevuld; in 2023 waren dat er 586. Voor ‘Ik zie en vertel’ zijn in 2024 247 lijsten ingevuld, tegenover 285 in het jaar daarvoor. Dit betekent dat het aantal cliënten en verwanten waarmee een onderzoekende dialoog is gevoerd, is gedaald.

Voor beide gesprekslijsten behoren de thema’s ‘Doen’ en ‘Gevoel’ tot de top drie waarop is gescoord. De inhoudelijke analyse geeft op organisatieniveau geen aanleiding tot aanpassingen of het inzetten van verbeteracties. Net als vorig jaar verwachten we echter dat een analyse op locatieniveau meer bruikbare inzichten zal opleveren voor het verbeteren van zorg en dienstverlening.

Een belangrijke actie voor 2025 is daarom het starten met analyses op teamniveau. Daarbij maken we gebruik van de menukaart met dialoogvragen van het platform.

Begin 2025 bracht een bezoekteam van het platform DVIE een periodiek reflectiebezoek aan de Passerel.  Het team sprak met medewerkers, cliënten, de bestuurder en de intern leerbegeleiders over hun ervaringen met DVIE.

Het bezoekteam merkt op dat zowel cliënten als begeleider een DVIE dialoog waardevol vinden. Cliënten waarderen vooral  de regie die zij hebben over de inhoud van het gesprek en de keuze met wie zij het gesprek voeren.

Medewerkers geven aan dat de dialoog meer verdieping  brengt in het contact met cliënten, wat zij als waardevol ervaren.

Als aandachtpunt noemt het bezoekteam het versterken van  analyse en reflectie op teamniveau. Door hier meer aandacht aan te besteden, kunnen de opbrengsten van de dialogen – zowel inhoudelijke als procesmatig –  beter worden benut.

Deze aanbeveling sluit naadloos aan bij de richting die we als organisatie al zijn  ingeslagen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Cliënt centraal 2024
Beheer toestemming

Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. 

Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}