De eerste bouwsteen van het Kwaliteitskompas is het zorgproces rondom de individuele persoon. Goede zorg is altijd persoonsgericht. De wensen, behoeften en mogelijkheden van de cliënt staan centraal. Wat wil je bereiken? Wat is daarvoor nodig? Wat kun je zelf en waarmee heb je hulp nodig? De antwoorden op deze vragen vertalen we in onze aanpak en goede afspraken over de zorg die we bieden.
De zorgplannen zijn daarmee de basis voor zorg en begeleiding die medewerkers bieden. Hierin staan namelijk de doelen van de cliënt waaraan gewerkt wordt. Het is belangrijk dat de plannen actueel zijn en binnen de afgesproken termijn met de client (en soms ook zijn verwant) worden geëvalueerd. De afgelopen jaren hebben we met elkaar gewerkt aan het actueel houden van de zorgplannen.
In 2024 zijn, ter ondersteuning van persoonlijk begeleiders, visualisaties van de zorgplancyclus ontwikkeld. Voor elke methodiek die binnen de Passerel wordt gebruikt (namelijk Op Eigen Benen, Triple C en LACCS) is een eigen visualisatie gemaakt. Per methodiek is een afbeelding gemaakt voor nieuwe cliënten en één voor bestaande cliënten.
In deze cyclus zijn de stappen beschreven die nodig zijn om het plan van de cliënt te maken en vervolgens actueel te houden. Er wordt uitgelegd hoe zorgplanbesprekingen worden voorbereid, wat onderdeel is van een zorgplanbespreking en wie waarvoor verantwoordelijk is.
De persoonlijk begeleiders zijn primair verantwoordelijk voor de totstandkoming van het plan. Door de visualisatie en bij behorende beschrijvingen verwachten we dat het voor hen duidelijker is wat er van hen wordt verwacht, en dat de zorgplannen nog vaker op orde zullen zijn.
Maar daar blijft het niet bij. Want ‘het vinkje’ van een zorgplan dat actueel is, zegt niet veel over de kwaliteit van dat zorgplan. In 2025 gaan we een antwoord formuleren op de vraag: wat is een kwalitatief goed zorgplan?
In 2023 monitorde de Passerel tijdens de MT-vergadering de voortgang, zodat op strategische niveau verbeteracties ingezet kunnen worden. Het doel was – en blijft – dat 90% van de plannen actueel is. Een geactualiseerd zorgplan is een plan waarin de laatste doelen met de client en/of verwant zijn besproken en deze ook zijn verwerkt in het dossier. In 2023 was gemiddeld bijna 80% van zorgplannen in de organisatie op orde. Daarmee was het doel niet behaald. Ondanks de inspanningen is ook in het afgelopen jaar dit doel niet bereikt, gemiddeld was 81% van de zorgplannen namelijk op orde. Ook in 2025 is het monitoren van de zorgplannen een continu proces.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen.