Kansen voor de zorg van morgen
De manier waarop de zorg in Nederland nu is geregeld, is niet toekomstbestendig. Zorgorganisaties denken hier over na en nemen maatregelen. Dat gaat niet alleen over geld, maar ook over personeel en de manier waarop we werken. De Passerel wil dat iedereen nu en later goede zorg krijgt. We zien hierin gelukkig volop kansen en vragen daar ieders aandacht voor.
Dagbesteding die past bij onze cliënten
We willen dat alle cliënten een betekenisvolle dag kunnen hebben. We willen daarin flexibeler worden. De vorm, inhoud en locatie voor dagbesteding beweegt met onze cliënten mee. En we willen dat dagbesteding nog meer een onderdeel wordt van onze samenleving. Onze ambitie is dat cliënten die dat kunnen en willen steeds meer werken bij ‘gewone’ bedrijven. De nieuwe samenwerking met Rataplan (zie elders in deze Passages) is daar al een mooi voorbeeld van.
Nieuwe zorg en wonen
Het netwerk van cliënten gaat in de toekomst een nog grotere rol spelen in de zorg. De vraag is dus hoe we de betrokkenheid van dit netwerk kunnen vergroten. Hoe we als De Passerel meer samen kunnen optrekken met familie, vrienden en buren van onze cliënten. We zijn daarom in oktober gestart met twee proefprojecten op woonlocaties in Apeldoorn en Twello. We verwachten dat we daar wijze lessen uit kunnen leren voor de toekomst.
Aandacht geeft groei
Bij De Passerel is aandacht ons werk. Immers, al wat aandacht krijgt, groeit. En dat geldt natuurlijk ook voor onze plannen voor de dagbesteding en de inzet van het netwerk van cliënten. Op H!P, ons intranet, is daarom een speciale pagina ingericht. Ook brengen we via onze website, social media en in onze contacten met de buitenwereld deze beweging onder de aandacht. En we doen een beroep op alle collega’s en vrijwilligers om mee te denken, te praten en te doen over de kansen voor de zorg van morgen. Al deze activiteiten zijn samengebracht in het project ‘Mag ik uw aandacht?’. Wat fijn, beste lezer, dat jij die nu al geeft!
Kansenlijnen voor de gehandicaptenzorg
In 2022 hebben de Zorgverzekeraars Nederland en de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland een akkoord gesloten. Het doel is om de gehandicaptenzorg duurzaam, betaalbaar en toekomstbestendig te maken en te houden. Hiervoor zijn vijf ambities, ook wel kansenlijnen genoemd, opgesteld:
De Passerel onderzoekt nieuwe vormen van een betekenisvolle daginvulling van cliënt. Een belangrijke ambitie hierin is dat meer cliënten zo veel mogelijk kunnen deelnamen aan het reguliere arbeidsproces. Ingeborg Händel is als projectleider nauw betrokken bij deze ontdekkingstocht. Ze vertelt graag hoe een nieuwe samenwerking met kringloopwinkel Rataplan uitpakt in de praktijk.
‘We maken voor de betekenisvolle daginvulling van cliënten een onderscheid in drie groepen’, vertelt Ingeborg, ‘we kennen de belevingsgerichte dagbesteding voor mensen met een ernstig meervoudige beperking en de ouder wordende cliënt. Als tweede groep kennen we de arbeidsmatige dagbesteding, bedoeld voor mensen die in principe begeleiding in de nabijheid nodig hebben, maar wel ontwikkelmogelijkheden hebben en zelfstandig taken kunnen uitvoeren. Dat speelt zich voornamelijk af op dagbestedingslocaties waar we de buitenwereld zo veel mogelijk naar binnen halen door klussen voor klanten te doen. En als derde groep hebben we cliënten die met een lichtere vorm van begeleiding mee kunnen doen in het reguliere arbeidsproces. Zij werken op een externe locatie, dus buiten de muren van De Passerel.’
Ingeborg: ‘Voor deze derde groep bieden we maatwerk. Ze worden bijvoorbeeld begeleid door een van onze trajectbegeleiders die hen regelmatig opzoekt en de spil in het wiel is tussen de cliënt en de werkgever. Het is voor elk traject een zoektocht om de wensen en behoeften van cliënt en werkgever zo prettig mogelijk op elkaar af te stemmen. Een trajectbegeleider is niet altijd beschikbaar en een werkgever beschikt niet altijd over de mogelijkheden om in de behoeften van de cliënt te voorzien. We signaleerden kansen om het extern werken met een vorm van begeleiding op een andere manier te organiseren. We hebben namelijk als doel dat ongeveer een derde deel van onze cliënten kan doorstromen naar een werkplek bij een regulier bedrijf, al dan niet met extra begeleiding.’
In 2023 ging De Passerel daarom een samenwerking aan met Rataplan, een kringloopwinkel in Apeldoorn. ‘Onze samenwerking is echt bedoeld als pilotproject voor beide partijen’, licht Ingeborg toe, ‘om tot een win-winsituatie te komen voor de cliënt enerzijds en Rataplan anderzijds. Inmiddels werkt een groep cliënten dagelijks bij Rataplan. De cliënten worden ondersteund door een begeleider van De Passerel en er is een nauwe samenwerking met de werkbegeleiders van Rataplan. We werken toe naar het zo zelfstandig mogelijk kunnen werken. Ook daarvoor geldt dat het draait om maatwerk. Ieder individu heeft weer andere vaardigheden en kwaliteiten, behoeften en potentieel. Het is dagelijks pionieren om te ontdekken wat wel en niet werkt.’
Het helpt om het goede gesprek te voeren met cliënten en verwanten over hun kansen en mogelijkheden voor ontwikkeling. Een dag meelopen om het gewoon eens te ervaren, is ook een goede manier gebleken
Het proefproject heeft inmiddels de nodige inzichten opgeleverd. Ingeborg: ‘Voor de ontwikkeling van de cliënt is een samenwerking als deze kansrijk. Een cliënt doet hier veel waardevolle ervaringen op en leert nieuwe vaardigheden. Je ziet cliënten groeien, vergis je niet wat een “normale” baan doet met hun eigenwaarde. Cliënten overtreffen hun eigen verwachtingen met wat ze allemaal wél kunnen. Je komt in een positieve spiraal terecht, waarin je steeds meer kunt en durft. Ook van de zijde van Rataplan is er steeds meer vertrouwen en positiviteit merkbaar. Je ziet de werkgever wat dat betreft ook groeien. Van een mindset dat aanpassingen op de werkvloer en in het proces soms lastig zijn, naar het denken in mogelijkheden. Het willen en daadwerkelijk kunnen meebewegen met de behoeften van de cliënten, is een mooie ontwikkeling. Een geslaagde samenwerking vraagt dus continue afstemming en aandacht voor elkaars behoeften en belangen.’
‘Een andere les die we hebben geleerd is om goed te kijken naar de wensen, behoeften en verwachtingen van onze cliënten’, vertelt Ingeborg, ‘een plek bij Rataplan is niet vrijblijvend en vraagt ook wat van de cliënt. We hebben daarnaast gemerkt dat we cliënten moeten motiveren en verleiden om in beweging te komen, want veranderen is soms best spannend. Het helpt om het goede gesprek te voeren met cliënten en verwanten over hun kansen en mogelijkheden voor ontwikkeling. Een dag meelopen om het gewoon eens te ervaren, is ook een goede manier gebleken om cliënten te overtuigen.’
‘Diezelfde terughoudendheid zien we overigens ook onder medewerkers en andere zorgprofessionals terug. Ook voor hen is het soms lastig op een andere manier te gaan denken en nieuwe dingen uit te proberen. We investeren daarom in het breed onder de aandacht brengen van ons aanbod in daginvullingen en de mogelijkheden. Ook willen we meer inzetten op trainingen en cursussen voor cliënten. Zij kunnen vaak meer dan we soms denken. Je hoeft niet bang te zijn om een stap te zetten. En het is ook helemaal niet erg als een stap misschien toch iets te groot blijkt. Een stap terugzetten kan en mag altijd.’
Het doel van het project rond Kanslijn 1 is om adviezen te geven over waar De Passerel nog beter kan aansluiten bij de mogelijkheden van cliënten. Wat gaat nu al goed, wat wordt gemist, hoe kan De Passerel daar vorm aan geven en wat vraagt dit van de medewerkers? Dat zijn de vragen die met het project worden beantwoord. Ingeborg verwacht de komende jaren verschuivingen in het aanbod van daginvullingen dat De Passerel biedt. ‘We brengen nu focus aan tussen de belevingsgerichte zorg, de arbeidsmatige dagbesteding en het werken op externe locaties. Dat dagbestedingslocaties in de nabije toekomst als het ware gaan indikken en dat meer cliënten buiten de deuren van De Passerel gaan werken. Kortom, dat we nog beter in staat zijn om de ontwikkeling van cliënten te versterken.’
In 2022 sloten Zorgverzekeraars Nederland en de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland een akkoord om samen de transitie te maken naar een duurzame, toekomstbestendige en betaalbare gehandicaptenzorg. In het akkoord zijn vijf inhoudelijke ontwikkelthema’s, de zogenaamde kanslijnen, opgenomen. De Passerel maakt de komende jaren werk van twee kanslijnen:
Wij staan voor je klaar
Onze vakwerkbedrijven staan voor je klaar. Voor zakelijke opdrachtgevers die op zoek zijn naar een partij die méér betekent dan alleen vakmanschap tegen een goede prijs. Voor klanten in onze winkels die op zoek zijn naar spullen en cadeaus met een verhaal. En voor nieuwe collega’s die hun talenten willen ontdekken en ontwikkelen.
Waarom zou je met ons willen samenwerken?
Nou, we zijn niet zomaar een bedrijf. We leveren topkwaliteit werk, we doen alles op een verantwoorde manier voor de samenleving en we zijn lekker lokaal, in de gemeenten Apeldoorn, Epe en Voorst. We houden van korte lijntjes en hebben altijd een open deur. Onze prijzen zijn ook nog eens hartstikke aantrekkelijk. En we passen ons aan, aan wat onze opdrachtgevers willen.
Van inpakken tot montage, van assemblage tot bakken en zelfs het maken van exclusieve cadeaus.
Bedrijven die met ons samenwerken, laten je zien dat ze niet alleen een slimme ondernemer zijn, maar ook maatschappelijk betrokken.
Vakwerkbedrijven van De Passerel:
De Baskuul, Het Atelier, Het Matenveld, Het Oude Kantongerecht, Het Werkcafé, Propak, Rataplan, Victoria Boys, De Boerderij, De Buurtwinkel, De Ventwagen, Het Los Huus, Mode & co, Twerk, De Kruidentuin, De Nieuwe Loine. > Check op de locatiekaart
Dit is een concept tekst. Later volgt meer.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen.